Fietstaxi's, lesgeven en nog veel meer - Reisverslag uit Blantyre, Malawi van Mariska Weijers - WaarBenJij.nu Fietstaxi's, lesgeven en nog veel meer - Reisverslag uit Blantyre, Malawi van Mariska Weijers - WaarBenJij.nu

Fietstaxi's, lesgeven en nog veel meer

Blijf op de hoogte en volg Mariska

04 Oktober 2014 | Malawi, Blantyre

Mwadzuka Bwanji (hoe gaat het) lieve Hollanders?

Het is vandaag vrijdag 3 oktober en morgen gaan Floor en ik afreizen naar Blantyre om eens wat aan onze schoolopdrachten te doen naast alle avonturen die we hier beleven. Mijn laatste, en eerste, bericht is al weer twee weken geleden. Iedereen vertelde het al voor vertrek maar het is echt zo DE TIJD VLIEGT! Ik ga wederom proberen jullie een kijkje te geven in mijn leven hier in Malawi (dit keer denk ik iets korter dan de vorige keer als het lukt..)

Onze terugreis vanaf Blantyre twee weken geleden ging zo voorspoedig dat Floor en ik dol zijn geworden op de minibusjes. Naast de fietstaxi’s zijn de minibusjes het OV van Malawi (soms zien we wel een grote luxe bus maar daar mogen wij denk niet in..). Om vanaf de school in Bvumbwe naar het dorp te gaan, kunnen we achterop de fiets. 30 minuten fietsen, met op en af stappen omdat sommige heuvels iets te stijl zijn om omhoog te fietsen (dit kost ons dan 60 eurocent). Na aankomst in Bvumbwe gaan we in de minibus naar Limbe ( Ongeveer 60 cent). In Limbe stappen we over op een busje naar Blantyre (ongeveer 30 eurocent). Dit alles duurt ongeveer 1,5 uur denk ik. En we kijken onze ogen uit. Gister zaten we met 19 mensen denk ik in het busje en een vrouw met een kindje op haar rug. En toen moesten we ook nog gaan tanken hihi.

De afgelopen twee weken heb ik samen met Floor bij de mainschool geobserveerd. We hebben inmiddels alle klassen gezien. De ene klas maar een half uur, omdat twee andere docenten weg moesten en wij die klassen over moesten nemen, en de andere klassen de hele dag. Het was een hele beleving. Alle docenten geven zo verschillend les een docente zingt motiverende liedjes met de kinderen en de andere docent is weer sterk op andere punten. Vandaag dachten we nog een keer bij klas 4b te gaan kijken maar dat ging niet door. Een aantal docenten gingen naar het dorp om iets te regelen. Daardoor waren er klassen zonder docent.. Floor kreeg klas 4b en ik ben naar klas 5 gegaan. Zo gaat dat hier soms  dan denk je te gaan observeren en dan sta je opeens als leraar voor een klas. Na drie weken vind ik het eigenlijk alleen maar heel erg leuk! Ik heb nu lang genoeg vanaf de zijlijn gekeken, kom maar op met die uitdaging! Vanmorgen om 08.30 ben ik daarom begonnen met wiskunde geven en daarna Life skills over Malaria. Toen ik dacht dat we na de thee pauze Expressive arts konden gaan doen moesten alle leerlingen gaan opruimen. Helaas daar ging me uitdaging, maar nog 2,5 maand om de met de leerlingen op te trekken.

Inmiddels hebben Floor en ik ook een keer bij een van de docenten gegeten. Ze heeft nsima gekookt met allerlei groente gerechten en ei. Nsima is maismeel met water wat dan wordt gekookt tot het een soort van pap is. Dit is smaakloos maar met alle groente ernaast, die heerlijk gekruid zijn, is het goed te eten. We hebben bij haar op de grond gegeten met haar twee zoontjes. Het was een heel avontuur zo met onze handen eten op de grond maar heel erg leuk! Alles wat de mensen hier eten bestaat wel voor een deel uit mais. Het is of gemalen mais, popcorn of gefrituurde mais. Steeds als we iemand spreken over de lunch of avondmaaltijd zit er wel iets van mais bij. Wij eten daar in tegen veel groente en of rijst, pasta of aardappelen. We zorgen goed voor onszelf. Toen we in Blantyre waren met Gillinde en Willem Jan toen vertelde zij ons dat ze bij de Peoples Market chocolade pasta verkopen. Die was dus in een week op!! Hahaha we eten zo veel brood en we hebben geen ham of kaas om op brood te doen dus we eten ons buikje rond met pindakaas, pasta, jam of eieren, eieren en eieren. Een week geleden hebben we trouwens pas voor het eerst vlees gekocht. Doordat we in onze eigen keuken geen koelkast hebben moesten we opzoek naar een geschikte koelkast om iets in te bewaren. In de brief van de vorige vrijwilligster schreef ze dat het bij de zusters kan. Maar ik wilde toch eerst even kennismaken met de zusters voor ik ze naar hun koelkast zou vragen. Hihi ze vinden het helemaal goed, en ze hebben ook een vriezer dus daar ligt inmiddels vlees en brood in van ons.
Vorig weekend zijn we op zaterdag naar het dorp gelopen met Richard een van de docenten. Een uur lopen in de warmte maar het is heel erg leuk want dan krijgen we veel te horen over het land. Er lagen bijvoorbeeld takken op de weg. Deze takken liggen daar dan omdat er waarschijnlijk iemand in dat dorp overleden is. Uit respect stappen de fietsers af en rijden auto’s langzamer daar. Daarnaast vertelde hij dat polygamie toegestaan is onder islamitische mensen in Malawi. Het is dan wel zo dat het een even getal moet zijn, dus niet drie vrouwen maar 4.

Vorige week zondag zijn we voor het eerst naar de kerk geweest. Om 06.30 stapte we met een heel aantal leerlingen en twee zusters in de auto naar de grote kerk in het dorp. In de kerk zitten de mannen aan de linker kant en de vrouwen aan de rechterkant. Er zat ook een groot koor van wel 35 vrouwen denk ik. Wat een geluid komt daar uit! Super gaaf en nog mooi ook! Het was een best lange zit, kniel, sta dienst maar super om mee te maken. Ze zingen veel en er is een dansgroepje van meisjes die tijdens de liedjes dansen. De hele kerk zingt ook mee en het zorgt voor een hele warme sfeer. Ik heb alleen geen idee waar de hele dienst over ging. Voor zondagmiddag waren we uitgenodigd bij de directrice thuis om van haar dochter cassave te leren klaarmaken. Chisomo, de dochter van Modester, houdt niet van tuinieren maar trok toch de schep uit de kast om de cassave vers uit de grond te halen. Heel erg lief en het is nog lekker ook, het lijkt alleen helemaal niet op de cassave kroepoek van thuis. Het is meer een soort aardappel maar dan anders. Moeilijk uit te leggen! Oja en Chisomo kan heel erg goed vlechten (niet van de foto als die het doet) dus wie weet laten we onze haren nog vlechten door haar.

Voor dat mijn verhaal weer veel te lang wordt hier nog een paar kleine momenten…


- Sarah ging verhuizen naar vier huizen verderop. Binnen 1,5 uur was het hele huis leeg en waren zelfs de kippen verplaatst.

- Op het bord in klas 7 hing een poster van de spijsvertering. Als voeding stond hier een hamburger bij hihi maar deze eten ze op Mountain View helemaal niet (de docent kende het ook helemaal niet).

- Er wordt veel aandacht besteed aan HIV/Aids. De les van de laatste klas ging over de vrouw en HIV. In het boek wordt eerst gesproken over het stereotype wat soms wordt geschetst in dorpen, dat de vrouw zwak is maar dat is niet zo! De docent deed het heel erg goed en gaf zelfs het voorbeeld ‘wie is de directrice van Mountain View? Ja dat is Mevr. Jere, een vrouw’.

- We zijn al vier weken opzoek naar een chitenje!! Die dragen ze hier allemaal maar er zijn er zo veel dat we nog niet hebben kunnen kiezen.

- Gister zijn we naar Blantyre geweest om ons visum te verlengen. Jeej we mogen nog 30 dagen blijven! Joepie de poepie! Alleen de max is 90 dagen.. dus we hebben nu nog 60 dagen om te gaan bedenken hoe we dit gaan oplossen. Of we gaan een paardagen naar Mozambique (dus als iemand tips heeft voor daar dan horen we het graag) of we moeten een tijdelijk burgerschap aanvragen (dan mogen we nog 6 maanden blijven).. als iemand daar iets over weet dan hoor ik dat ook graag.

- Vandaag, vrijdag 3 oktober, was het de eerste grijze, natte, miezerige en koude dag van de hele maand. Alle mutsen, winterjassen en warme truien werden uit de kast gehaald. Doe mij de warme dagen maar!

- Lieve Tante Nelly de kinderen zijn dol op de Mens Erger je niet!! Super leuk u heeft ons een hele leuke les bezorgd. Een hele hoop van de andere spulletjes hebben we nog niet gegeven omdat we het wel leuk willen doen met een activiteit of zo.

Ik denk dat mijn verhaal nu wel weer lang genoeg is. Dit weekend zijn we dus weer een nachtje in Blantyre zodat we wat aan school kunnen doen op internet. Ik hoop dat we maandag onze klas gaan kiezen en daar dan gaan starten. Stiekem zou ik ook heel graag bij de aller kleinste les willen geven maar ze hebben ons liever bij de iets oudere zodat we Engels en Wiskunde kunnen geven. Volgende week vrijdag de 10e gaan we met drie docenten van Mountain View en docenten uit de omgeving een dagtripje maken naar Lake Malawi. Ik weet even niet meer naar welke plek maar rond 04.00 vertrekken we zodat we rond 09.00 daar bij een school aankomen. Hier krijgen we dan een rondleiding o.i.d. en dan gaan we nog naar het meer. Ik weet alleen nog niet zeker of ik hier in ga zwemmen omdat er misschien parasieten inzitten waar ik als kaaskop niet tegen kan. Floor en ik hebben wel al pillen gehaald tegen de parasiet maar ik weet het nog niet zo goed. En als het goed is gaan we het weekend daarna al helemaal iets leuks doen want dan is Florie jarig!!! Joepie de poepie!!

Heel veel liefs uit Blantyre en tot het volgende verslag :)

Mariska

Ps. Inmiddels bevinden we ons in het Doogles Lodge. Dit is een hele fijne plek en een plek waar we op wifi kunnen met tegoed dus even snel alles uploaden en skypen met thuis. Vanavond gaan we voor het eerst uit hier in de stad met nog meer Nederlanders en Brian de manager van de lodge.



  • 04 Oktober 2014 - 20:44

    Tante Nelly :

    fijn dat het in de les van pas kwam wij hadden vroeger er ook veel plezier van mijn moeder deed ook altijd mee maar die viel altijd in slap en als we floten gooide ze de dobbelsteeen en wij ver zetten de pionen en we ging met ze allen agter een aan die vana tiek was en niet wilde verliezen veel plezier daar nog en mooi weer en niet te bruin worden anders steken we zo af


    groetjes en knuffels tante nelly

  • 15 Oktober 2014 - 23:24

    Jacqueline :

    Dag Mariska,

    Wat fijn om naast Floor's verhalen ook die van jou te kunnen lezen.
    Dezelfde avonturen door andere ogen. Daardoor krijgen wij hier thuis een beter beeld van de wereld waarin jullie vertoeven.
    Dank en lieve groet.

  • 30 Oktober 2014 - 06:38

    Jacqueline Westening:

    Lieve Mariska,

    Je schrijft zo vol met passie, wat is dat leuk om te lezen.
    Wat een belevenis om daar te zijn.
    Super !!

    Heel veel liefs,
    Jacqueline xxxxx :)))

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Mariska

Lieve vrienden, familie en geïnteresseerde, 8 september vertrek ik met Floor naar Bvumbwe Malawi Afrika. In Bvumbwe gaan wij voor onze minor 3,5 maand vrijwilligerswerk en onderzoek doen bij de Mountain View School for the Deaf. Deze school is voor kinderen met een auditieve beperking. Op deze school krijgen ze theorie en praktijk gericht les en worden ze voorbereid op het leven in het dorp/platteland. Zoals ik beschreef gaan Floor en ik voor onze minor van onze opleiding tot Sociaal Pedagogisch Hulpverlener in Nijmegen. Ik voel me een bevoorrecht mens dat ik voor mijn opleiding dit mag gaan doen. Veel liefs, Mariska

Actief sinds 12 Aug. 2014
Verslag gelezen: 279
Totaal aantal bezoekers 4315

Voorgaande reizen:

08 September 2014 - 25 December 2014

Mountain View School for the Deaf Malawi

Landen bezocht: